مراقبت های ویژه در سندرم تحریک بیش از حد تخمدانی
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

 مراقبت های ویژه در سندرم تحریک بیش از حد تخمدانی

سعید باباجانی

کارشناس ارشد مراقبت های ویژه پرستاری s.saba3737@yahoo.com

 

این مطلب اولین بار اختصاصا از "وب تخصصی مراقبت های ویژه" انتشار یافت. www.criticalcare.loxblog.com

منتظر مطالب زیبای شما برای انتشار هستیم.به بیان دیگر مطالب شما نباید خاک بخورد s.saba3737@yahoo.com

برای دریافت رفرنس های این مقاله درخواست خود را ارسال کنید

 

چکیده:

مقدمه: باروری داخل آزمایشگاهی (IVF) در حال حاضر یکی از موفق ترین درمان های کمکی باروری می باشد ولی در عین حال با عوارضی همراه است. سندرم تحریک بیش از حد تخمدانی (OHSS) یکی از این عوارض این مداخلات است که علی رغم نادر بودن ممکن است در نوع شدید باعث علائمی از جمله آسیت، افیوژن فضای جنب و افیوژن فضای پریکارد گردد که با نشانه هایی مانند دیسترس تنفسی همراه است که می تواند تهدید کننده حیات بیمار باشد. مدیریت این عارضه شامل شناسایی زود هنگام، مراقبت های حمایتی و مداخلات درمانی می باشد.

روش مطالعه: این مقاله یک مطالعه مروری است که با کلمات کلیدی IVF، OHSS و Critical care از پایگاه های جستجوی منابع  PubMed و GoogleScholar در بین سال های 2000 تا 2012 گردآوری و تدوین شده است.

یافته ها: سندرم تحریک بیش از حد تخمدانی یک نشانگان ایاتروژنیک است که از عوارض نادر درمان های کمکی باروری می باشد. نوع خفیف و ملایم این نشانگان با علائمی چون تهوع، استفراغ، نفخ شکم، اسهال و ناراحتی شکمی همراه است.  در  نوع شدید نفوذ پذیری عروق افزایش یافته و مایعات در فضاهای سوم از جمله فضای صفاق، جنب و پریکارد تجمع می یابد که ممکن است با علائم آسیت، افیوژن فضای جنب و پریکارد همراه باشد. آسیت و افیوژن فضای جنب شدید می تواند در تنفس طبیعی مادر تداخل ایجاد کرده و باعث دیسترس تنفسی گردد که ممکن است منجر به بستری مادر در بخش مراقبت های ویژه گردد. OHSS خود محدود شونده است و مراقبت ها حمایتی و نگهدارنده هستند ولی در صورتی که تهدید کننده حیات باشد، نیاز به مداخلاتی از جمله پاراسنتز مایع تجمع یافته، اینتوبه کردن و گذارن لوله قفسه سینه  می باشد. مراقبت های حمایتی شامل اکسیژن درمانی، استفاده از دیورتیک و ضد انعقادهای تجویز شده، پوزیشن نیمه نشسته و درصورت کاهش حجم مایعات استفاده از حجم دهنده های پلاسما (آلبومین انسانی حجم دهنده انتخابی پلاسما در OHSS) بوده و همچنین نباید سودمندی حمایت های روانی را نادیده گرفت.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه مداخلات مربوط به OHSS بیشتر در حیطه حمایتی و نگهدارنده است، پرستار مراقبت های ویژه (critical care nurse) می تواند با به کارگیری دانش حرفه ای خود نقش بسیار مهمی در مدیریت این نشانگان داشته باشد.

کلمات کلیدی: سندرم تحریک بیش از حد تخمدانی- مراقبت های ویژه

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب